”lentäjäainesta”, jota jokaisella suurella lentäjällä tuntuu olevan. Kertomansa
mukaan hän yksinkertaisesti aisti, jos kaikki ei ollut lentokoneessa
kunnossa, kauan ennen kuin vika ilmeni mittareista. Tämä pitää epäilemättä
paikkansa. Lentäjän kuudennessa aistissa ei ole mitään mystistä
kenellekään lentämisestä edes jotakin tietävälle.
Taistelussa Hartmann oli kylmäpäinen ja laskelmoiva. Hän ei haaskannut
ammuksia eikä siipimiehiä. Hän oli ennemmin taktikko kuin
päällekäyvä kuumakalle. Hän pyrki välttämään liian vaarallisia tilanteita
ja hyökkäämään vain silloin, kun oli edullisessa asemassa ‒
mitä tapahtui usein. Jokainen ilmataistelun asiantuntija ensimmäisen
maailmansodan hävittäjä-ässistä Yhdysvaltojen merivoimien Top
Gun -kurssien ilmataistelunopettajiin ihailisi Hartmannin tinkimätöntä
tapaa noudattaa hävittäjälentäjän ikiaikaisia perusoppeja: Hyökkää
auringosta. Pyri vihollisen yläpuolelle, jotta saat varastoon energiaa
ja nopeutta. Lennä päälläsi, älä lihaksillasi. Hartmann uskoi noihin
periaatteisiin
ja sitoutui niihin tiukemmin kuin useimpiin muihin
asioihin elämässään.
Hartmann otti mittaa monenlaisista vihollislentäjistä ja päihitti heidät
kaikki. Vastustajien joukossa oli satoja surkeita, kokemattomia miehiä,
joilla oli allaan kelvottomat koneet ja takanaan ala-arvoinen koulutus,
mutta myös heidän loistavia tovereitaan, joista monia Hartmann
piti sodan taistelutahtoisimpina ja vaarallisimpina hävittäjälentäjinä.
Neuvostolentäjien ajateltiin olevan taitamattomia ja huonosti koulutettuja,
mikä piti joskus paikkansa, vaikka väite perustui paljolti ennakkokäsityksiin.
Hartmann kuitenkin arvosti heidän kehityskykyään ja vahvuuksiaan
sotilaina.
Hartmann lensi kaikkialla itärintamalla. Hänen rintamapalveluksensa
alkoi Etelä-Venäjällä ja päättyi, kun saksalaiset olivat vetäytyneet
syvälle valtakunnan rajojen sisäpuolelle ja kun lännestä ja idästä etenevät
liittoutuneet kohtasivat toisensa. Hartmannin viimeinen ilmavoitto,
jonka hän otti Euroopan-sotatoimien viimeisenä päivänä, osoitti, miten
kokenut metsästäjä hän ilmassa oli. Kohtaaminen tapahtui nykyisessä
Tšekin tasavallassa sijaitsevan Brnon kaupungin lähellä aikaisin aamulla.
Neuvostoliittolaiset hävittäjät lentelivät tuohon aikaan miten tahtoi
15